Запись на консультации и диагностику, результаты исследований и акции — в мобильном приложении!

Не так, як в кіно: чим живуть та як працюють інтерни в Україні

«Клініка» (Scrubs), «Доктор Хаус» (House) та, звичайно ж, «Анатомія Грей» (Grey’s Anatomy) — буття медичних інтернів вже давно стало невіддільною частиною масової культури. Мільйони глядачів, затамувавши подих, спостерігають за пригодами без п’яти хвилин лікарів, які відчайдушно змагаються за життя пацієнтів, кидають виклик бюрократії та нерідко ще й знаходять час на кохання.

Зрозуміло, що реальність дещо відрізняється від гарної картинки на телеекрані. Але наскільки?

І, що важливіше, як все відбувається саме в Україні? Аби знайти відповіді на ці запитання ми попросили медичних директорів, анестезіологів Мазуренко Ганну та Щербакова Сергія пригадати перші роки їхніх успішних кар’єр.

В чому головна різниця між сьогоднішньою інтернатурою в Odrex і тією, що проходили ви?

Сергій Щербаков: Цінності нашої компанії дуже перегукуються з тим, як себе має поводити правильний, сучасний лікар. І, коли інтерн навчається в Odrex, він одразу вбирає їх в себе. Себто, йому взагалі не треба пояснювати, чому вони важливі й навіщо існують. А коли інтернатуру проходили ми, такі цінності не були пріоритетом, інтерни не могли отримати доступ до високих технологій, сучасних знань, культури сервісу.

Ганна Мазуренко: Все так, все так. Крім того, в Україні, якщо чесно, інтернатура нерідко проходить в постійній боротьбі за місце під сонцем. Якщо у одного фахівця багато інтернів, а сам він не відчуває себе захищеним, то, скоріш за все, такий ментор не буде ділитися знаннями з остраху виростити собі конкурента.

СЩ: Але в Odrex все не так… (сміється).

ГМ: В Odrex все не так! (посміхається). Ми не боїмося виховувати таланти. Навпаки, дуже пишаємося тим, що деякі з наших учнів вже за півроку вміють те, що багато хто в інших лікарнях не навчився робити за всі десятиріччя свого досвіду.

Поясніть нашим читачам, чого ми такі безстрашні щодо конкуренції.

ГМ: Та просто місця на всіх вистачить і ми щиро радіємо можливості зростити грамотного лікаря.

А ви особисто стикалися з небажанням менторів навчати своїх інтернів як слід?

СЩ: Прямо з таким — ні, мені більш-менш пощастило. Першу частину інтернатури я пройшов в одній з центральних районних лікарень області. Я був єдиним інтерном-анестезіологом, тож мав змогу попрацювати з майже всіма існуючими патологіями. Дуже багато досвіду отримав, але здебільшого був «сам по собі».

ГМ: Я теж не можу поскаржитися. Моїм ментором був чудовий лікар і я багато чому навчилася в нього. Проблема в тому, що він був такий один. Ну, це я преребільшую, звичайно, але їх дійсно було небагато на всю лікарню. Тому нам доводилося його буквально переслідувати. Це зайва напруга, вона непродуктивна.

А в Odrex інтерни постійно міняються — сьогодні в реанімацію пішли, завтра — в дитяче відділення, післязавтра — до терапевтів. І це круто.

До речі, як довго в Odrex є інтернатура?

ГМ: Вже шостий рік.

Ганно, от ви сказали, що ми не боїмося виховувати таланти. А чи можете ви навести якісь конкретні приклади?

ГМ: Ой, це важко! (замислюється) Не хочу, щоб це звучало як бахвальство, але талантів, які доросли до керівників відділень і тішать мене своїми успіхами в нас достатньо, повірте. Ну, передусім, це їхня заслуга — до нас майже завжди приходять мотивовані люди, їх одне задоволення навчати. Але особисто для мене їх успіхи дуже важливі — адже співбесіду з майбутніми інтернами проводжу саме я.

Розкажіть нашим читачам більше про те, як Odrex проходить інтернатура.

ГМ: Через певні рішення, прийняті МОЗ, шлях інтерна став набагато складнішим: якщо раніше можна було випуститися за три роки, то тепер це займе п’ять. І це правильно. В усьому розвиненому світі так, а на особливо складні спеціальності навчаються ще більше — сім-вісім років. Звучить моторошно, але на виході отримуємо повноцінного самостійного доктора, повністю готового до роботи. Співбесіда перед інтернатурою — це тривала, вдумлива розмова: багато майбутніх інтернів не знають, як обрати спеціальність, і важливо, щоб їм було з ким це обговорити.

Як повномасштабне вторгнення вплинуло на розвиток молодих спеціалістів?

СЩ: Частина спеціалістів поїхала, частина продовжує навчання. Ті, хто залишився — а їх усе ж таки чимало — сильно мотивовані вчитися, працювати, саморозвиватися. Але наша підготовка, як і наші вимоги, не змінилися. Інтерни, які до нас потрапляють, або дотримуються їх, або… Або, вибачте, але нам із вами не по дорозі.

Чи є якийсь досвід, який нам потрібно якомога швидше перейняти в західних колег у плані інтернатури?

ГМ: На Заході до інтернів ставляться як до молодих, але все ж таки спеціалістів. У них це так і називається — «молодший доктор». А в нас — інтерн. При цьому різниці в знаннях немає, але через таку, так би мовити, презентацію суспільству пацієнти менше довіряють молодим фахівцям.

До речі, про це. Серед більшості українців панує думка, що хороший лікар — це дорослий лікар із великим досвідом. Так, зараз суспільство починає потрохи відходити від цього, але «потрохи» тут ключове слово. Чому, на вашу думку, варто звертатись до молодих фахівців і приділяти менше уваги кількості років та списку регалій?

СЩ: Почну з регалій. Це не показник. От взагалі. Приміром, у нас люблять, якщо поруч з ім’ям лікаря стоїть приписка «кандидат наук». Але кандидат наук — це, вибачте за каламбур, наукове звання, яке не має жодного відношення до лікувального процесу. Це по-перше.

По-друге, в Україні, на жаль, категорії все ще присвоюються не за рівень кваліфікації, а за, так би мовити, вислугу років. Тобто, пропрацював собі десять років — молодець, візьми з полиці звання фахівця вищої категорії. Але питання в тому, якими були для лікаря ці десять років. Чим він займався? Чому навчився?

Часи змінилися. Новітні технології, практики та підходи з’являються ледве не щохвилини. Їх неможливо «зазубрити» — на це не вистачить навіть декількох життів. А от що можна — і потрібно — робити, так це вміти працювати з базами даних, аналізувати все нове, постійно підвищувати кваліфікацію. Й ось це поєднання більш характерне якраз для молодих лікарів.

Давайте я просто озвучу один із найбільших страхів наших читачів…

СЩ: Давайте.

Уявіть собі ситуацію: до клініки звертається людина, у якої тяжко хворіє мати. Й ось цій людині треба прийняти рішення, кому довірити члена своєї родини. Як тут не розгубитися? Як не подумати «Боже, цьому лікарю немає ще і тридцяти, як він впорається з таким надважливим завданням»?

СЩ: Тут треба розуміти, що пацієнти бояться не молодості як такової, а те, що молодий лікар може прийняти неправильне рішення. І тут ми, знову ж таки, повертаємось до питання системи, побудованій в конкретній медичній установі.

У гарній клініці кожне важливе рішення ухвалюється консиліумом лікарів.

Онкозахворювання — це групова діяльність. Нетипові випадки — групова діяльність. Зрозумілі операції — все одно групова діяльність, просто розбираються вони «рангом нижче» — на планерках та щоденних медичних обходах. Тобто, кожного пацієнта, хай його навіть веде Найкращий-Лікар-У-Світі, «розбирає» завідувач відділення разом з усіма своїми підлеглими. Усі разом дивляться на результати аналізів та обговорюють їх.

На мою особисту думку, молоді лікарі — це сучасні, емпатичні люди, які живуть своєю професією, постійно в ній розвиваються, щиро прагнуть допомогти.

ГМ: В якихось питаннях — більш відкриті та прогресивні. Тому молодий — це круто.